Ferie sol og strand tips

Sådan holder du fast ved de gode spisevaner på ferien

De fleste af os kender vidst godt det at give slip på de gode spisevaner, så snart vi sætter os om bordet på flyet til sydens sol. Men hvad kan du gøre for at beholde de gode spisevaner på din ferie, hvis du ønsker at holde formen? Her får du tre bud på, hvordan du kan gøre din ferie lidt sundere. 

Vær fysisk aktiv

Det kan være fristende at gå direkte fra morgenmaden eller morgenmadsbuffeten hen til den nærmeste solseng. Hvis du ønsker at beholde formen, så det kan være en rigtig god ide at indarbejde lidt fysisk aktivitet på ferien. Men bare rolig, du behøver ikke at stå og svede nede i hotellets fitnessrum, hvis du ikke ønsker det. Der er nemlig et hav af muligheder for at få indarbejdet lidt fysisk aktivitet: løb eller gå en tur, lav vandgymnastik i poolen, svøm dig en tur eller tag en tur på et sup board. Det er kun din fantasi, der sætter grænsen. 

Lad være med at gå amok i buffeten 

Hvis du holder ferie på et hotel, så kan det være fristende at gå amok i buffeten morgen, middag og aften. Men her kan du for alvor gøre skade på formen. I stedet for at spise uden hæmninger, så tag og tænk dig lidt om og indfør et par små tommelfingerregler:

  • Fyld tallerken op med nærende og mættende mad først såsom kød, grønt og ris. 
  • Tag den mindste tallerken du kan finde, så undgår du at skovle alt for meget op.
  •  Tyg maden langsomt og sid lige et øjeblik inden, du eventuelt henter den næste portion.  

Hold igen med alkoholen

For mange er ferie forbundet med en øget indtagelse af alkohol, men det er også en af de helt store syndere, hvis du gerne vil holde formen. Bare rolig, du behøver ikke helt droppe alkoholen, men det kan være en god ide at gå efter mere kalorielette drikke og holde lidt styr på antallet. Et glas vin vil eksempelvis typisk indeholde væsentlig færre kalorier end en sukkerfyldt drink som en mojito. 

Husk den mentale sundhed i regnestykket 

Det vigtigste må alligevel være at huske at nyde din ferie og lade den booste din mentale sundhed. Det er særligt vigtigt for nogle grupper i samfundet – eksempelvis dem der lider af spiseforstyrrelser, hvor ferie kan være forbundet med ekstra mange udfordringer.

Post Author: Rita